Last but not least: NEW YORK CITY

Met prachtig weer begonnen we onze eerste toeristisce dag in new york. Onze aankomstdag hadden we namelijk rustig aan gedaan, en de omgeving wat verkend. Omdat bloedheet weer voorspeld was besloten we als eerste naar Liberty en Ellis Island te gaan, in de hoop wat wind op de boot de kunnen vangen. Als eerste hebben we het vrijheidsbeeld bezocht, en vanaf daar ook de skyline van Manhattan bewondert. Ik blijf het een heel gaaf beeld vinden, vooral ook omdat het zó'n symbool van New York is geworden! Op Ellis Island zijn we het immigratiemuseum ingegaan, wat gratis was dus waarom niet? Het was daar heerlijk koel, maar na een snel rondje zijn we met de boot weer naar Manhattan gegaan. Nog even onder de fontein gestaan om verkoeling te vinden, opgedroogd in Battery Park en dat was het einde van een geslaagde dag.

De volgende dag stond in het teken van verhuizen; van ons een beetje schimmige appartement naar een groot, mooi en veilig hostel. Zaterdag gingen we er weer vol tegenaan: wtc, brooklyn bridge en chinatown stonden op het programma. Ground zero is echt heel erg mooi geworden. Op de plek waar de twin towers stonden staan nu 2 watervallen, met in de randen de namen van alle bijna 3000 slachtoffers gegraveerd. De rest van het terrein was mooi groen, met tussen alle bomen ook de 'survivor tree', de boom die 9/11 heeft overleefd. De volgende stop was de brooklyn bridge, die we tot halverwege op zijn gelopen. Vanaf daar had je een erg mooi uitzicht over New York, en vergeet de brug zelf niet die ook indrukwekkend was. In Chinatown vooral veel Chinezen bewonderd, het blijft een apart volk!

De zondag begon met Central Park. Echt ongelofelijk dat zo'n drukke en volgebouwde stad zo'n mooi stuk natuur heeft. Het was ook een populair hardloop gebied. Linda en ik waren nog getuige van een ongeluk; een busje reed in volle vaart door een tunnel waar het eigenlijk te hoog voor was. We hoorden een enorme klap, en zagen dat alles wat aan het plafond had gehangen nu op straat lag. En het busje was gewoon doorgereden! Binnen 5 minuten waren er wel 10 politieauto's, 3 brandweerwagens en 2 ambulances ter plaatse, dat leek me nou ook weer wat overdreven... Vanaf een uur of 1 hebben we de Gay Pride, die langs 5th avenue ging, bewondert. Wat een stoet kwam er langs! De rets van de middag aan Times Square doorgebracht, wat ik het hoogtepunt van New York vind. Na een hapje mexicaans te hebben gegeten pakten we de ferry naar Staten Island, om vanaf daar van het uitzicht op Manhattan te genieten. Vooral in het donker was het prachtig, met al die lichtjes. Een drukke maar zeer geslaagde dag dus!

En datzelfde geldt voor de volgende dag, die vanwege wat minder weer tot shopdag was verkozen. Op 5th avenue de chique en dure winkels bewondert, de minder dure ingegaan tot we op times square kwamen. Daar hebben we eerst een uut in de rij gestaan om kaarten met korting voor de blue man group te kunnen krijgen, en vervolgens daar nog even de winkeltjes te bekijken. In de avond dus (met korting!) naar the Blue Man Group, wat een geweldige voorstelling was! Gave effecten met trommels, leuke slechte humor en (wat ik het beste vond) heel veel interactie met het publiek. Na de show ook nog met een echte bezwete blue man op de foto geweest, wat de avond helemaal af maakte!
Dinsdag Wallstreet, het beeld van de stier die onbeschadigd uit de twintower-puinhoop werd gehaald en soho bezocht. In Little Italy natuurlijk heerlijk gegeten, en 's avonds van Times Square (met M&M en Disneywinkel) bezocht. In de avond is het natuurlijk het allergaafst, met die knallende lichten! En toen brak onze laatste toeristendag alweer aan... Na eerst de airport shuttle te hebben geregeld pakten we de metro naar flatiron building. Een heel apart gebouw. Nog even de Macy's ingeweest, voordat we the Empire State Building opgingen. Wat een uitzicht vanaf daar zeg! Een goede manier dus om New York tot ziens te zwaaien, want 's avonds moesten de tassen gepakt worden.

Nu ben ik alweer thuis, een beetje gewend maar het is nog steeds heel raar om weer thuis te zijn. En heel dubbel: aan de ene kant erg jammer dat het voorbij is, maar het is natuurlijk ook fijn om weer thuis te komen. We kunnen in ieder geval terug kijken op 4 prachtige maanden!