Belle Montréal

Na 3 gehele dagen in de trein, die ondanks een gebrek aan wifi en een snurkende Koreaan goed bevielen, kwamen we eindelijk aan in Montréal. Helaas voor ons was het net noodweer geweest, waardoor het hele station één chaos was en de taxi chauffeurs hun prijzen omhoog hadden gegooid. Dan maar lopen met alle tassen. Het was enorm benauwd, maar gelukkig wel droog. Helemaal bezweet kwamen we bij ons hostel aan, waar bleek dat we ook nog eens 6 trappen op moesten. Maar het was het wel waard: een heel leuk hostel, gezellig en apart ingericht. We sliepen op een 10-persoons kamer, en er is 100% kans dat er van de 8 anderen ten minste 1 iemand snurkt. Gelukkig had ik mijn oordoppen!

De volgende dag zijn we een beetje bijgekomen van de treinreis door het rustig aan te doen. Een beetje geskyped, het oude deel verkend en 's avonds aan de rivier gepicknicked. Donderdag hadden we als shopdag gepland, die goed geslaagd was! Eigenlijk zaten alle winkels aan rue st. Catherine, waarvan een groot deel winkelcenrum was.
Het volgende wat op ons programma stond was een bezoek aan de eilanden van Montréal: ile notre dame en ile st. hélene. We hebben de biosphère (grote bol daterend van de expo), een park, mooi uitzicht en het paviljoen bewonderd. Op ile notre dame lag tevens het grand prix parcours, waar men druk bezig was om alles op te bouwen omdat het bijna gaat plaatsvinden. Linda en ik wilden aanvankelijk maar een klein stukje van het parcours lopen, maar omdat je niet halverwege terug kon hebben we het maar helemaal afgelopen. Toen we een stuk strand mee wilden pakken werden we op zeer onvriendelijke wijze verteld dat dit nog gesloten was. Daarna hadden we het wel gehad met de eilanden, en zijn we nog naar de jean talon markt geweest (grote stapels groente en fruit).

Zaterdag zou het slecht weer worden, en die voorspelling kwam uit. Daar hadden we al rekening mee gehouden want we gingen het bidôme, een museum over klimaten in het oude Olympisch wielerstadion, bezoeken. Het was echt heel gaaf! We begonnen in de tropen, wat ook echt stik heet was. De hele ruimte was gewoon één en al tropisch: planten, water en zalfs echte dieren! Zo zagen we papegaaien, krokodillen, aapjes en ons nieuwe favoriete dier: de capibara. Verder was er een ruimte met het rivierenstelsel als thema, waar otters en bevers leefden. En in de polen hebben we de pinguïns gezien! Na het museum hebben we nog een rondje Olympisch grondgebied gedaan, en de scheve toren van Montréal bekeken (helling van 45 graden). Ondanks de regen een geslaagde dag dus!

Daarna kwam onze drukste dag, die 's ochtends al begon met een tour door het oude deel van Montréal. Dat was gelukkig erg interessant en we hadden een leuke gids. Nadat we zelf nog door oud Montréal hadden gelopen en als lunch poutine verobert hadden, bezochten we de Notre Dame en nog een kerk, wat op de st. Pieter moest lijken. Onze volgende bestemming was de berg Mont Royal, waar Montréal haar naam aan te danken heeft. Na ontzettend veel trappen kwamen we uitgeblust bij de top van het bergje, waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Aan de voet van de berg hebben we nog van de Tam Tam genoten, een wekelijks studenten festival met zelfgemaakte muziek. Dat was een apart gebeuren, erg leuk om te zien!

Toen brak onze laatste dag in Montréal al weer aan, die helaas uit veel regen bestond. Eerst zijn we de pier afgelopen op zoek naar een watersportorganisatie. UIteindelijk vonden we het toch te slecht weer om het water op te gaan, en wilden we een museum bezoeken dat echter gesloten bleek op maandag. Na goede Tim Hortons koffie die de dag weer goed maakte zijn we een rondje door de studentenwijk gelopen langs de straat st. Denis. Op de terugweg nog langs de set van de Smurfen 2 gekomen, die in de straat van ons hostel zit. Heel grappig dat ze in Montréal Parijs hebben nagebouwd, zoveel lijkt het oude deel dus op Parijs!

Nu zitten we alweer in de bus naar Ottawa. Montréal vind ik een hele leuke stad, en vooral het oude deel is erg mooi. Maar wat ben ik blij dat ik weer naar een Engels-sprekend deel ga, Frans is toch niet helemaal mijn taal! En de mensen in Montréal zijn beduidend minder aardig dan in de rest van Canada, want we zijn een aantal keer goed afgesnauwd. Maar mijn Frans is wel zo goed geworden dat ik au revoir, Montréal kan zeggen!

Inge

Zwijn jij even met de capibara. Smaakte de poutine?
Au revoir!

Janneke

Bonjour Liekie! Ik hoop voor jullie dat ze Tim Hortons koffie ook in NL hebben, anders moet je maar een grote voorraad meenemen. Veel plezier in Ottawa! xx

Lian

Ik heb weer even de tijd genomen om bij te lezen en de foto's te bekijken. Ben inderdaad errug benieuwd naar de koffie, mij niet bekend, maar ik krijg er nu al trek in!
Leuk om zo mee te genieten met jullie, het is echt een super gave reis. Geniet er nog van!
doei,
Lian