hoofdstadwaardig ottawa

Onze 2 speciale dagen Ottawa zitter er helaas al weer op. Het begon al met ons hostel, wat vroeger een gevangenis was. Dat was nog heel erg goed te zien, want de cellen met tralies-deuren en -ramen waren gewoon nog intact! Het was heel erg apart om daar te mogen slapen. Er werden ook zogenaamde ghost tours door het hostel gegeven, omdat er verhalen rond gingen dat het er vroeger spookte. Dus als we wat gegil hoorden wisten we dat de tour weer bezig was! We hadden ook erg geluk dat we, howel we een zespersoonskamer hadden, maar met 1 ander (erg aardig) meisje sliepen. Helaas sliep er ook een basisschoolklas op onze verdieping die vanaf 8 uur 's ochtends al actief waren...

Verder hadden we prachtig weer, erg warm! Op onze eerste dag zijn we naar de Parliament Hill geweest, waar het parlementsgebouw staat. Wat een prachtig gebouw is dat, en het wordt ook nog eens door andere mooie gebouwen omringd. We hebben een gratis tour door het parlement gehad, en zijn langs de eerste en tweede kamer en de bibliotheek geleid. Daarna zijn we nog de Peace Tower op geweest, 92 meter hoog, vanwaar je een heel mooi uitzicht had. In het zonnetje hebben we het gebied om het parlement nog verkend. Dit bestond vooral uit heel veel standbeelden van belangrijke personen en ook mooie uitzichten op de rivier. De rest van de dag hebben we Ottawa nog een beetje verkend en natuurlijk een pauze gehouden met tim hortons ice coffee. In de avond was er op het binnenplaatsje van ons hostel een soort open podium voor zangers, dus daar hebben we ook nog heerlijk van genoten.

Na een te korte nacht zijn we donderdag eerst naar de By ward market geweest. Het was weer heerlijk weer, en het marktje was erg leuk. Ze hadden heel veel aparte en echt Canadese dingen, en natuurlijk hebben Linda en ik gelunched bij de Beaver Tails. Dit is een soort deegbrood overgoten met zoetigheid naar keuze, wij kozen voor de maple syrup. Na de markt nog langs de sluizen gezeten, en om stipt 4 uur gingen wij het Museum of Civilization binnen (was van 4 tot 8 gratis). Eigenlijk weet ik nog steeds niet precies waar het nou over ging, het was in ieder geval een heel groot museum met mooie tentoonstellingen. Helaas heb ik niet echt veel opgeslagen. Wel weet ik dat er een postmuseum in zat, een tentoonstelling over de Canadese geschiedenis (met allemaal nagebouwde hutjes en een apart plafond zodat het net leek of je buiten was), iets over de maya's en nog wat houtsnijwerk van de Indianen. We hadden gepland om ook nog naar het war museum te gaan, maar we waren zo gesloopt dat we rond 6 uur maar terug naar het hostel zijn gegaan. Maar goed ook, want het begon onwijs te onweren toen we aangekomen waren!

Ik snap niet dat mensen Ottawa een saaie stad vinden, ik vind het juist een hele mooie en bruisende stad. Je moet er niet te lang zijn, maar het is zeker een bezoekje waard. En hoe vaak slaap je nou in een echte gevangenis? De Canadezen kunnen trots zijn op hun mooie hoofdstad, met al hoogtepunt toch wel het parlement.

Jil

Jeetje, leuke verhalen weer. Geniet er nog maar van, voor je het weet zit je weer thuis! En da's ook wel weer fijn toch!!

inge

Nooit gedacht dat jij nog eens in de gevangenis zou
overnachten. Leuk verhaal weer.